Als ZZP’er is het belangrijk om te weten waar u moet beginnen met het bijhouden van uw administratie en wat uw verplichtingen zijn richting de Belastingdienst. Wij verzorgen de boekhouding voor veel ZZP’ers en staan klaar om u hierbij te helpen. Als ZZP’er heeft u bepaalde verplichtingen waar u aan moet voldoen. Het is verplicht om een degelijke boekhouding bij te houden, zodat u bij een controle door de Belastingdienst binnen 6 weken volledig en correct inzicht kunt geven. Daarnaast moet u uw administratie 7 jaar lang bewaren, inclusief originele bonnen, facturen, bankafschriften, contracten en agenda’s; dit staat bekend als de bewaarplicht. Een goed boekhoudprogramma kan u hierbij helpen. Naast de bewaarplicht en een gedegen administratie bent u ook verplicht om uw aangifte inkomstenbelasting in te dienen, en in de meeste gevallen elk kwartaal uw btw-aangifte te doen. Als ZZP’er kunt u gebruikmaken van verschillende fiscale aftrekposten die van toepassing zijn bij uw aangifte inkomstenbelasting. Deze aftrekposten dragen bij aan een verlaging van uw fiscale winst. Hieronder vindt u een overzicht van de fiscale voordelen waar u als ZZP’er mogelijk voor in aanmerking komt: Als u btw-plichtig bent, moet u elk kwartaal uw btw-aangifte indienen. In sommige gevallen kan het zijn dat u maandelijks uw btw-aangifte moet doen. Doorgaans dient u elk kwartaal uw aangifte omzetbelasting in te dienen. Bij de btw-aangifte wordt gekeken naar de ontvangen btw en de af te dragen btw. Het verschil hiertussen moet u betalen of krijgt u terug. Let op dat niet alle kosten waarop u btw betaalt, ook in aanmerking komen voor teruggave van btw. Als btw-plichtige hebt u een btw-identificatienummer ontvangen van de Belastingdienst. Als uw inkomstenbelasting hoger is dan € 45,-, moet u aangifte inkomstenbelasting doen. Voor de meeste zelfstandigen die zelf hun administratie bijhouden, is dit complexer dan voor werknemers in loondienst. Heeft u inkomen uit uw onderneming, loondienst, een fiscale partner, een koopwoning of recht op fiscale voordelen als zelfstandige? Wij controleren uw administratie altijd zorgvuldig en zorgen dat u alle fiscale voordelen benut waar u recht op heeft. Daarnaast kunnen wij uw aangifte uitstellen als u dat wilt. U moet uw aangifte inkomstenbelasting zelf indienen vóór 14 april. U kunt uitstel vragen tot 1 september. Administratiekantoren met een beconnummer kunnen zelfs uitstel krijgen tot 1 mei. Veel ZZP’ers kiezen voor uitstel om meer tijd te hebben voor hun administratie en geld te reserveren voor de inkomstenbelasting. Boekhouding ZZP
Boekhouding voor ZZP’ers
Fiscale aftrekposten voor ZZP’ers
Waarom kiezen voor ons?
Regelmatige verplichtingen
Vereisten, voordelen en uitstelopties